13 augustus linkshandigendag

Wist je dat 13 augustus linkshandigendag is? In 1975 richtte de Amerikaan Dean R.Campbell in de V.S. de eerste linkshandigen belangenvereniging op. En hij had besloten om een speciale dag voor de linkshandigen in te stellen. In 1976 koos hij opzettelijk vrijdag 13 augustus uit als internationale linkshandigendag, als een soort zelfspot.

Mijn vader was linkshandig en mijn jongste dochter is links. Een zus van mijn moeders kant ook. Leonardo da Vinci, Michelangelo, Paul mc Cartney, Robert de Niro, Jimi Hendriks, Charlie Chaplin, Bruce Willis, Julia Roberts, Marilyn Monroe, Nicole Kidman, Robert Redford, Ryan O’Neal, Tim Allen, Tom Cruise, Picasso, Johan Cruyff, John de Mol. Allemaal mensen die linkshandig zijn, dus ik bevind me in goed gezelschap. Ook nog een paar presidenten, maar ik ben niet van allemaal even gecharmeerd, dus die meld ik hier niet. Als linkshandige kan je het dus wel ver schoppen. De duivel wordt ook genoemd, vandaar dat er altijd gedacht werd dat links slecht was. Maar die figuur is geen prettige vriend, dus die voeg ik liever niet toe.

Op de lagere school moest ik rechts leren schrijven, want links was je verkeerde hand. De juf stond heel streng naast mijn tafel als ik aan het schrijven moest, en verlegen als ik was, zat ik daar dan met een warm rood hoofd ver over mijn schriftje gebogen. En zij maar strepen als het af was, ‘dit kan netter’ en ‘dit lijkt nergens op’, stond er in fel rood bij.

Nu schrijf ik dus inderdaad rechts en onderstreep of teken links. Ik ben gedwongen ambidext, zoals dat mooi heet, ik kan een aantal dingen met beide handen.

Wel heb ik pech met een aanbieding van restaurant Het Braadspit. Daar mogen linkshandigen voor de helft van de prijs het hoofdmenu eten. Je moet aantonen dat je linkshandig bent, door te knippen én te schrijven. Ik kan wel een beetje links schrijven maar zou toch door de mand vallen, te weinig ervaring. Dus voor mij geen korting op de kip.

Eén van de moeilijke dingen waar ik tegenaan liep was leren breien. Het lukte maar niet om een lapje te breien, het werd een stijve plank en iedere steek die ik instak ging met zoveel moeite, ik snapte niet dat iemand dat als hobby had. Kramp kreeg ik ervan. En weer was daar dat warm rode hoofd, maar nu ver over mijn brei’plank’ gebogen.

Totdat een lieve dame tegenover mij zat, die het allemaal eens aanzag, en die doorhad dat ik de opgezette steken in mijn andere hand nam en met links ging insteken. Dus vanaf die tijd breidde ik gewoon rechts, zoals ieder ander, en ik kon van de ene op de andere dag breien. En diezelfde lieve dame zei na een aantal truien, met een oplopende moeilijkheidsgraad, zelfs dat ik een mooie hand van breien had. Wat was ik trots op die overwinning.

Wat heel lastig is, is een kurk uit een fles wijn halen. Dan wil ik met het scherpe haakje de bovenkant van het omhulsel halen. Dat gaat met gevaar voor eigen leven, want dat haakje zit verkeerd om. Als dat eindelijk is gelukt, dan is het draaien met de kurkentrekker ook raar, want dat spiraal zit verkeerd om. Voor mij dan. En weet je wat zo gek is? Er zijn ook omgekeerde kurkendraaiers voor linkshandingen. Die dingen zijn een stuk duurder dan een supermarkt exemplaar. Dus oefen ik iedere wijnfles weer om die verdraaide kurk toch op zijn rechts eraf te krijgen. Met veel kracht trek ik totdat ik de bekende plok hoor. Maar ik ga wel zo staan dat ik mezelf en een ander niet kan verwonden.

Luchtgitaar speel ik andersom, maar dat doe ik niet zo vaak omdat dat nogal stom staat, of je nou links of rechts bent. Hoewel er wel weer een kampioenschap bestaat van die manier van gitaarspelen. Ik zie al voor me dat iemand dat staat te oefenen voor de spiegel. Geen gezicht, samen met luchtdrummen afschaffen graag. Voor welke hand dan ook!

Maar voor wie het toch niet kan laten: http://www.gadgethouse.nl/online_bestellen_5964/Silverlit:-V-Beat-Airguitar-[Luchtgitaar].html

Men heeft werkelijk een luchtgitaar bedacht en het is te koop. Knap staaltje lucht verkopen dus.

Ik heb even wat weetjes bekeken en er uitgevist welke mij erg aanspraken. We meppen beter! Met pingpong, boksen en andere klappen uitdelen. Je bent dus alvast gewaarschuwd!

http://www.linkshandig.info/index.php?obj=txf0c2d4e3&return=4ccc0cb6

We onthouden voorvallen beter! Dat is tenminste een aardige verklaring voor het feit dat ik niet snel vergeet als iemand me een kunstje flikt.

http://www.linkshandig.info/index.php?obj=tx59b69f95&return=4ccc0cb6

Linkshandigheid stelt de wetenschap voor raadsels. Nu vind ik mezelf ook een raadsel en als de wetenschap zich daar dan in wil verdiepen omdat ik links ben, graag!

http://www.linkshandig.info/index.php?obj=txdedd0179&return=4ccc0cb6

Handen_2

3 thoughts on “13 augustus linkshandigendag

  1. Hoera, ik ben ook linkshandig. Mijn vader ook en die moest inderdaad rechts leren schrijven. Maar in de jaren ’50 hoefde dat niet meer of ik heb geluk gehad. Ik wil ook naar het Braadspit, want ik krijg die korting moeiteloos. Maar gitaar speel ik weer gewoon en niet zoals Paul McC.

    Jee, ik wist niet dat ik zoveel voordelen had.

  2. ik ben van ’57 en ook ik moest rechts schrijven. links kan ik ook een beetje schrijven, en een boterham smeren met rechts en snijden met links. braadspit gaat voor mij ook niet lukken

Leave a Reply

