Veel natuur

Ik ben een stadsmens. Begrijp me goed, ik hou van natuur en ga er zelfs een paar keer per jaar heen. Tijdens de

twee kilometer die ik dan wandel roep ik om het hardst

hoe mooi en rustgevend de natuur is. Ik zuig mijn longen vol frisse lucht. Thuis bekijk ik gelijk ik al de foto’s die ik heb gemaakt. Wat een groen allemaal, wat veel natuur! En dat in ons eigen land! En je hoeft er maar een uurtje voor te rijden.

Maar als het te dichtbij komt, en dan ook nog in de nacht, dan verlang ik toch echt naar een hutje op de hei.

Figuurlijk dan hè, niet dat ik echt op de hei wil, met al die schapen die blaten en met hun getingeltangel van bellen die ze om hebben en al die insecten die zoemen en prikken.

(En teken, maar die maken geen geluid, geloof ik).

Ik woon langs een sloot, tenminste, ik noem het oneerbiedig zo. Volgens wikipedia is:

Een gracht (ook singel) is een aangelegde waterweg. Onder gracht verstaat men ook: "een langs de oevers bebouwd kanaal om of door een stad".

Maar er groeit niets, helemaal niets omdat de

rondvaartboot er doorheen vaart en daardoor kunnen waterlelies niet groeien, er zijn geen waterplanten omdat die sloot niet zo schoon is en er steeds een schoonmaakboot langs komt

om al het afval eruit te halen. Dus begrijp ik niet dat er ook maar 1 watervogel het in zijn kleine hoofd haalt om hier een nest te bouwen. Een randstadeend?

Meerkoeten zijn met veel. In 2000 waren het er 80.000 paren! Paren hoor, dus maal 2. Reken even voor me, ze krijgen iedere leg 5 tot 10 eieren en bouwen verschillende nesten per legseizoen.

We leven nu in 2009 en nu niet gewoon met 9 vermenigvuldigen want ze hebben in die tijd al heel veel kuikens in de sloot gezet. En hun nesten zijn beschermd, geen idee waarom want ze zijn toch beslist niet uit aan het sterven. En wat dan nog? Er zijn wel meer dieren uitgestorven en we leven nog steeds.

Stel dat de mammoet niet uitgestorven zou zijn, waar had je die beesten moeten laten? Op de Veluwe? En zo’n beest zou ook in een dierentuin tentoongesteld moeten worden dus bedenk daar maar eens veiligheidsmaatregelen voor. Het heeft echt geen zin om een paaltje in de grond te slaan en een touw aan hun poot te binden. Was er niet al eens een aap die ontsnapte?

Ik sluit mijn ogen en ja hoor, daar zijn ze weer. De koeten! Hun naam geeft al aan dat ze een hoop herrie kunnen maken. KOETERDEKOET! En dan heel schel en op de repeatstand. Er komt zeker weer een matras aandrijven, een kliko, of ander afval of een eend waardoor ze opgeschrikt raken. Alsof een eend dat nest zou willen hebben, dank je de koekoek.

Territoriumdrift noemen ze dat, nou dat heb ik ook! En in mijn gebiedje wil ik rust, slapen wil ik.

De klok slaat, één, twee, ik spring uit bed en pak een schoen die ik gister nog aan had. Ik moet een offer doen, als ik mis gooi heb ik er nog één om opnieuw te proberen. Ik schuif het raam open, de meerkoet kijkt even op en ik zie zijn geniepige oogjes glanzen. Of eigenlijk zie ik er

maar één, de andere zit aan de andere kant van zijn kop

en dan klinkt daar weer KOETKOETERDEKOET!

Wat een brutaal nest is dat zeg. Ik wil een worp doen en zwaai mijn arm met een slingerworp (vroeger geleerd bij trefbal) maar helaas kan het raam niet ver genoeg

omhoog en de schoen belandt met een luide knal tegen de

sponning. Het gekoet is nu niet van de lucht, het aantal decibels neemt toe en ik geeft het op. Stel dat ik raak had gegooid of zelfs als ik gemist had stond ik de volgende dag als dierenbeul bekend, dus ik moet de natuur wel zijn gang laten gaan. Of haar gang, ik ben de kluts kwijt, ik weet het allemaal niet meer.

In de paartijd zijn meerkoeten vaak agressief naar soortgenoten of belagers. Mannetje en vrouwtje bouwen samen een nest, meestal tussen het riet. Ze broeden om beurten en brengen ook samen de jongen groot. De jongen verlaten al als ze een paar dagen oud zijn het nest. Het zijn dan grappige zwartdonzen bolletjes met een rood gezichtje. Na acht weken zijn ze volledig zelfstandig.

Ik kruip koud terug in bed en heb er trek van gekregen.

De klok slaat weer, ik vergeet te tellen en droom van kippen, waterkippen. Hoe zou zo’n beest eigenlijk smaken? Waarom staat het nergens op de kaart? Er is wel een restaurant dat ‘De Meerkoet’ heet.  Waterkip met citroen, carpaccio, Waterkoet-Tonight het komt allemaal voorbij in mijn dromen.

Of zou zo’n gestrest beest niet mals genoeg zijn, het is en blijft natuurlijk een stresskip.

Terwijl ik aan een pootje kluif schrik ik wakker.

Ah, daar is de natuur ook weer. Ik kijk op de wekker. Het

is 5 uur. Mag ik nog slapen? Ik doe nog een paar pogingen, totdat een duif in dakgoot op oorhoogte vindt dat de dag is begonnen en hij zijn liefde moet laten blijken aan zijn lief. Het klinkt altijd zo romantisch als iemand je ‘mijn duifje’ noemt maar ik vind het een belediging. Wat bedoelt

iemand precies, maak ik ook zulke rare geluiden als ik

mijn verliefdheid laat blijken?

Ik trek mijn kussen over mijn hoofd zoals je wel eens in een tekenfilm ziet maar alle geluiden komen luid en klaar door. Het ochtendgloren is begonnen en ook de rest van

de natuur wordt wakker, wat veel verschillende vogels zijn er eigenlijk. Het getjilp is gezellig, maar mag de dag ietsje later beginnen?

Ik ga maar uit bed, een lange mooie dag ligt te voor me.

Ik loop naar beneden om de krant te halen en er ligt een brief van de burgemeester. De komende 10 weken wordt de gracht niet schoongemaakt omdat er een meerkoetnest ligt. En tijdens het broeden mogen de lieve diertjes niet gestoord worden.

Wat zie ik als ik er langs loop? ‘Ze’ hebben speciaal een plankje gemaakt waar een nest op kan worden gebouwd. Wat een dierenvrienden toch.

Toch niet nog meer natuur ..

http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_plas_moeras/Meerkoet_Fulica-atra.html 

Wat kwam ik tegen? Een kookboek van Pellegrino Artusi (1820-1911): De wetenschap in de keuken en de kunst om goed te eten.

Gestoofde meerkoeten, duif, kikker en pa
uw is er o.a.

te bereiden.

.

Leave a Reply

