Als ik hier druk doet het daar pijn

Wat zou het fijn zijn als er geen pijn bestond. Je stootte je teen tegen de deur of een stom randje en de tranen sprongen je niet in je ogen. Je hoefde niet te vloeken, te schelden en met je voet in je hand al hinkelend door de kamer. Wat ook nog eens heel gevaarlijk is omdat je kan omvallen, bovenop de designsalontafel die helemaal van glas is. Of stel dat je zo springend, met je ogen dicht door de pijn, je andere voet stoot! In een reflex wil je dan weer naar je zere teen grijpen maar dat gaat natuurlijk helemaal fout! Voor je het weet lig je op de grond te hopen dat er snel iemand komt om je overeind te helpen en om de ambulance te bellen. Met gillende sirenes naar het ziekenhuis.

Ik weet wel dat men zegt dat pijn een signaal is waardoor je alert bent, dat je kan redden in of juist uit benauwde situaties maar ik betwijfel het nut. Je snijdt je bv in je vinger, door de pijn hou je op met snijden, en behalve een flinke jaap, zit je vinger er nog aan en na goed spoelen onder de kraan zal die vinger er wel aan blijven. Maar ze zouden ook de messen wat minder scherp kunnen maken. Dan heb je geen pijn nodig om een seintje te geven. Of je loopt tegen de tram, dan heb je toch geen pijn nodig om te begrijpen dat je beter moet uitkijken? Zonder pijn weet je toch ook wel dat je heel plat wordt als je onder dat ding terecht komt? En dan hoofdpijn. Dat is toch echt een van de meest zinloze pijnen die er bestaan? Hoofdpijn zonder dat je je stoot. Wat daar toch het nut van is? Ik heb geen idee, kan niets zinnigs bedenken. Behalve dat je denkt: “ik zou wel een ander hoofd willen”. Maar dat zal toch niet de diepgaande gedachte zijn? Ik hoor ook altijd de Hartenkoningin schreeuwen: “Haar hoofd eraf”. Gelukkig gaat het dan over dat van Alice en niet over het mijne. Pff , ik krijg er hoofdpijn van zeg.

 

Leave a Reply

